söndag 18 mars 2012

Kola-paj!


Pajdeg:
4 dl siktat vetemjöl
1/2 tsk siktat bakpulver
125 g hackat smör
2 msk kallt vatten

1. Lägg allt i en matberedare och kör tills allt är blandat. Går även bra att knåda för hand.
2.Tryck ner degen i en paj-form. Ställ kallt i  20 min.
3. Grädda i ugn (175 grader) ca 30 min tills den fått fin färg. Första 10 kan man täcka den med bakplåtspapper, samt något som tynger ned pappret.

Fyllning:
400 g kondenserad mjölk
1 dl socker
1 dl ljus sirap
125 g smör 
1-2 msk kakao

1. Häll alla ingredienser i en kastrull.
2. Rör om på medelvärme till smeten blivit slät, tjocknat och mörknat i färg. Tar ca 15-25 min.
3. Häll den varma smeten i det varma pajskalet. Låt svalna, tills kolan stelnar

Dekorera och servera!

2 kommentarer:

  1. Ser verkligen gott ut, du måste prova min http://mayashideout.blogspot.se/2010/03/banoffee-pie.html, sjukt gott!
    Om du gillar kola :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Verkar som ett gott recept, men då får jag nog göra utan bananer, eftersom att jag inte är speciellt förtjust i dem :-)

    SvaraRadera